Monday, December 5, 2011

Aku Bergaun Hijau Part 3 (end)

"Saya Mohammad Yusri Bin Moshin ingin mengumumkan kepada para sahabat sekalian bahawasanya pada malam ini saya ingin melamar seorang sahabat saya sejak di sekolah menengah lagi..."

Aku tersentap aku dapat rasakan seperti nafasku betul-betul sesak adakah apa yang aku angan-angankan selama ini menajdi raliti ?

"Noranisha Binti Khalid sudikah dikau menjadi isteriku ? andai kau sudi majulah ke pentas dan terimalah cincin ini"
Aku hanya mampu tersenyum. Yus menoleh ke arahku dengan senyuman lebarnya. Nora degan ayunay naik ke pentas dan Yus menyarungkan cincin ke jari manis Nora. Semua orang bangun dan memberi tepukan gemuruh menyaksikan peristiwa itu.

Nora, aku dan Yusri memang sudah berkwan lama. Sepatutnya aku sedar dari awal yang Yusri mahu adalah Nora dan bukan aku. Mereka kawanku apa yang aku mampu lakukan adalah lupakan niatku terhadap Yusri dan doakan kebahagian untuk mereka berdua sehingga ke anak cucu kelak

Mungkin ada "DIA" di luar sana sedang menantiku aku harus terus menacari.


Sebulan suntuk kami menyediakan persiapan perkahwinan Yusri dan Nora walaupun terasa amat berat hati menerima hakikat yang selama ini Yusri mendekatiku kerana mengangap akus eperti adiknya sendiri tidak lebih. Salahku juga, aku terlmabat...

Semua persiapan telah disediakan, persandingan dilangsungkan di rumah keluarga Yusri. Semua orang menanti ketibaan pegantin perempuan ke rumah, wajah tidak sabar kelihatan di sekalian tetamu ingin menatap wajah pasangan mempelai yang berdiri sama tinggi duduk sama rendah itu.

"Han try call Nora kenapa diorang tak sampai lagi ni??? aku call tak angkat lama dah ni dekat nak Zuhur dah pun. U help me call her i still got a bunch of stuff to do la..okey" Min seperti biasa bukan jenis yang penyabar.
"OK2 kau settle kan kat dalam aku call diorang"

Aku mencuba dail nombor yang sama berkali-kali tetap tiada yang menjawab. Aku dail nombor telefon rumah Nora pula, tetap sama tiada yang menjawap panggilan aku kira mereka sudah berada di jalan untuk datang ke rumah pengantin lelaki.

"MIN !! tak ada org answer la aku call rumah dia tadi pun takde org angkat mungkin dah on the way kot"
"Eh.. pelik betul tadi aku cuba call ayah Nora pun takde yang angkat"
Kami berdua masing-masing memberi pandangan hairan.

Tok kadi bangun dan bertanya kepada Uncle Mos tentang kelewatan kedatangan pengantin perempuan. Uncle Mos hanya mampu mengelengkan kepala begitu juga Aunty Kis apabila ditanya yang lainnya.

Selesai sudah solat Zuhur berjemaah Yusri menghubungi Nora semula tetap juga tiada yang jawab panggilan. Merasa sesuatu yang anih Yusri nekad keluar pergi sendiri ke rumah Nora tetapi dihalang Uncle Mos. Ada juga tetamu yang sudah pulang kerana mempunyai urusan yang lain.

"Macam ni jelah datok ya, memandangan pengantin perempuan tak datang kita tundakan sahaja perkahwinan ni" tok kadi bersuara menyampaikan pendapatnya.
"Hurm... Yusri apa pendapat kamu nak? kita sudah cuba menghubungi nora dan ibu bapanya tetapi seorang pun tiada yang menjawap pangilan kita" Uncle Mos meminta persetujuan dari Yusri untuk berbuat sedemikian juga memandangkan Nora dan keluarganya langsung hilang khabar di hari perkahwinan mereka itu.
Yusri menangkup mukanya dengan kedua-dua belah tangannya. kedengaran bunyi keluhan keluar dari mulutnya.
"Baiklah ayah, kalau itu yang terbaik kita tangguhkan sahaja perkahwinan ini"
Dengan tidak rela Yusri luahkan juga.

Tetamu mulai pulang dan setelah selesai semua tugas mengemas majlis tersebut aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah.
"Han stay sini jelah kan ibu awak masih tidur kat sini" Aunty Kis menahan aku dari pulang.
"Kat rumah banyak kerja nak buat takut tak terbuat lagi nanti esok sya jemput ibu lah" Aku cuba mengelak dari melihat wajah sedih Yusri. Aku tidak sanggup.
"Han. aku je la yang hantar kau balik" Tiba-tiba entah dari mana mucul suara Yusri dari belakang.
"La... Abang ni tak bagi chance langsung untuk Min dan Han spend time sama-sama". Adu Min lagi.
"Tak apa la bagi abang hantar Han la lagipun abang nak ambik angin". Yusri memberikan senyuman yang hambar dan selamba sahaja.

Keadaan tidak seperti biasa di dalam kereta. Senyap sahaja.
"Yus. I'am sorry for apa yang jadi hari ni"Yusri menoleh memandangku sekilas dengan senyuman aku hairan bagaimana dia masih boleh setenang ini selepas apa yang terjadi.
"It's okey bukan salah you pun" Selamba Yusri menjawap.
"So, apa you nak buat lepas ni?"
"U pikir i nak cari Nora lagi ke?"
"Maksud U?" Aku masih hairan dengan semua situasi ini.
"I rasa baik I batalkan saja perkahwinan ni I nak move on dengan life I, Nora ada hantar sms kat saya tadi selebas Zuhur dia kata dia nak batalkan perkahwinan ni."
Aku tersentap mendengar kata-kata Yusri.
"But why so sudden sedangkan semua dah prepare?"
"Dah lah Han, some stuff lebih bagus kalau tak dibicarakan macam perasaan awak terhadap saya yang awak pendam selama ni. Kita dah sampai pun."
"No Yus U are wrong. I tiada rasa apa-apa terhadap U". Aku tidak berani untuk berkata apa-apa lagi.

Aku buka pintu keluar dan terus masuk ke rumah.

Beep Beep
*You have receive one new massage*
"Han saya memang sukakan Nora sejak dahulu lagi.I have a dream of marrying her. Sekarang baru I sedar sesuatu yang kita impikan tidak semestinya menjadi realiti. I memang tahu U ada perasaan terhadap I tapi U takut nak luahakan macam saya juga saya takut nak luakan pada Nora saya cintakan awak Han tapi saya mengimpikan perkahwinan dengan Nora. Tapi itu dulu, sekarang aku ingin menjadi lebih matang, tidak akan aku mahu lagi untuk bermimpi atau berangan lagi selepas ini kerana aku mahu kecapi realiti hidup aku iaitu kamu. Han.. can we start over again ? "
---------------------------------------  SELESAI  --------------------------------------------

No comments:

Post a Comment